Dresden - Reisverslag uit Dresden, Duitsland van Geert en Leny Tent - WaarBenJij.nu Dresden - Reisverslag uit Dresden, Duitsland van Geert en Leny Tent - WaarBenJij.nu

Dresden

Door: Leny

Blijf op de hoogte en volg Geert en Leny

28 Mei 2024 | Duitsland, Dresden

Donderdag 23 mei

Het vorige verslag konden we pas op de camping bij Dresden versturen. Op de twee vorige campings hadden we geen wifi en alleen zo nu en dan verbinding met de telefoon. Donderdagmorgen hebben we rustig aan gedaan en ’s middag konden we om 5 uur een drankje gaan drinken bij de groepsleiding. Zelf stoelen en drankjes meenemen. Op een paar mensen na was de hele groep al aanwezig. We hebben met veel mensen kennis gemaakt en gehoord over hun vorige reizen. Het was heel gezellig. Overdag kwamen Imke en Tineke nog langs om te vragen of we nog problemen hadden met de auto of caravan, dan kon Imke bekijken of hij er iets aan kon doen. Was wat ons betreft niet nodig.

Vrijdag 24 mei

We werden wakker met een stralend blauwe lucht en besloten om naar het centrum van Dresden te rijden voor een nostalgisch rondje. Geert heeft van 1980 tot 1982 gewerkt in Radeberg vlak bij Dresden. Het hotel waar hij dan overnachtte stond in Dresden aan de Pragerstrasse. Het hotel stond er nog en het was leuk om er op ons gemak rond te lopen en nog een paar dingen te kopen die we nodig hadden. Op de terugweg naar de camping kwamen we langs Radeberg en vonden we het gebouwwaar voorheen de fabriek was. De fabriek zat niet meer in dat gebouw. Er dreigde onweer, maar we konden nog lunchen buiten onder de luifel. Nu is de bui los gebarsten en dat blijft nog wel even zo. Een mooi moment om het verslag te maken. Om 5 uur hebben we ons welkomstdrankje, dan zal iedereen wel aanwezig zijn en daarna het diner.

Zaterdag 25 mei

Het welkomstdrankje was noodgedwongen in een houten gebouwtje. Het regende namelijk nog steeds een beetje. Eén van de groepsgenoten was jarig en had voor lekkere hapjes gezorgd. Daarna hadden we in het restaurant bij de camping ons diner. Het was zoals gewoonlijk heel uitgebreid, soep een hoofdgerecht en een toetje. Wel lekker en gezellig. De volgende morgen moesten we om 8.45 uur bij de receptie zijn waar de bus stond die ons naar Dresden zou brengen. In Dresden zou bij de Zwinger een Nederlands sprekende gids klaar staan. De gids was echter in geen velden of wegen te bekennen. Ook de Duitse organisatie wist niet waar de gids was. We hebben toen een toer door Dresden en omstreken gemaakt met de hop on hop off bus. We kregen allemaal oortjes waarmee je in je eigen taal uitleg kreeg over wat je zoal zag. Toen we na 1 ½ uur terugkwamen hoorde onze groepsleider dat er pas’s middags om 5 uur een gids beschikbaar was. Tot die tijd kon ieder zijn of haar eigen gang gaan. Wij hebben met nog een stel eerst koffie gedronken, daarna rondgelopen met Geert als gids en lekker geluncht. Het was heerlijk weer maar de lucht werd wel steeds dreigender. Om 5 uur waren we allemaal weer bij elkaar en stond er inderdaad een gids op ons te wachten. Hij heeft ons veel verteld over het begin van Dresden en de kurfüsten die daar geheerst hebben.Hij deed dat op een humoristische manier. We waren echter nog maar net onderweg of er barstte een zware onweersbui los. Gelukkig had iedereen wel een regenjas of paraplu bij zich, behalve de gids. Na ruim een uur kwamen we bij de bus en werden we weer teruggereden naar de camping. Het was een leuke dag maar wel een hele lange. We waren pas om half acht terug. Morgen vertrekken we naar onze eerste camping in Polen op ongeveer 300 km afstand.

• 28 Mei 2024 - 23:34

Truus Burggraaff:

Mooie foto's van Dresden. komen mij bekend voor.

• 29 Mei 2024 - 09:24

Heine En Fo Vos:

Dresden een paar keer geweest blijft een fantastisch mooie stad

• 29 Mei 2024 - 13:43

Andries Gort:

leuk leny. Bedankt voor het delen met ons.

• 30 Mei 2024 - 09:48

Wil En Em:

Leuk Leny en Geert. Wat gaan dingen toch vaak anders dan gedacht. Ook hier heel wisselvallig weer.

• 30 Mei 2024 - 22:38

Lieke Tent:

Hoi oma en opa.

Het klinkt alsof het erg gezellig is op reis. Ik heb nooit geweten dat opa in Radeberg heeft gewerkt. Wat grappig dat het gebouw van de fabriek er nog stond. Nog heel erg veel plezier op reis.