Brno en Praag - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Geert en Leny Tent - WaarBenJij.nu Brno en Praag - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Geert en Leny Tent - WaarBenJij.nu

Brno en Praag

Door: Leny

Blijf op de hoogte en volg Geert en Leny

12 Juni 2024 | Tsjechische Republiek, Praag

Vrijdag 7 juni

We gingen niet met de bus, maar moesten een klein stukje lopen naar een boot waarop we in ruim een uur over een rivier en een meer naar Brno voeren. Niet verkeerd met een zonnetje erbij. Daar aangekomen dronken we een kopje koffie en gingen met de tram naar het centrum. Dat duurde ook nog wel een half uur. We hadden niet veel tijd om zelf rond te kijken omdat we om 13.00 uur een lunch hadden en nog een eindje moesten lopen om bij dat restaurant te komen. De lunch was lekker en zoals gewoonlijk uitgebreid. Om 15.00 uur stond een Duits sprekende gids voor ons klaar om ons door Brno te leiden. Brno heeft prachtige huizen en gebouwen, je waant je soms in Parijs of Marseille, met al die indrukwekkende huizen. Je had mooie pleinen, op 1 plein stonden allemaal strandstoelen waar je even uit kon rusten. Ook was er een kerk waar aan de buitenkant een preekstoel was. We hebben niet kunnen ontdekken hoe de voorganger daar in moest komen. Waarschijnlijk met een ladder. Ook had je op een bepaalde plek een prachtig uitzicht over de lager en hoger gelegen delen van Brno. Daarna weer terug met de tram en de boot. Om ongeveer 7 uur waren we weer terug.

Zaterdag 8 juni

Eerst zal ik iets vertellen over de groep. De leeftijd varieert van 61 jaar tot 88 jaar. Zes mensen van in de zestig, en twee van 80 of hoger en de rest in de zeventig. Het is een gezellige groep. We hoorden gisteren dat de camper die een kapotte koppeling heeft hier niet gemaakt kan worden en terug moet naar Nederland. Er is voor Joke en Harm vervangend vervoer geregeld, ze kunnen een auto ophalen in Praag. Er is op de camping bij Praag ook een onderkomen beschikbaar. Ze rijden mee naar Praag en de spullen uit hun camper zijn verdeeld over verschillende campers/caravans. Zo kunnen ze toch de reis afmaken. We hadden een vrije dag en hebben eerst uitgebreid boodschappen gedaan.

’s Middags was er weer jeu de boules en daarna een “klein” happy hour. We hadden opnieuw mooi weer.

Zondag 9 juni

Vandaag vertrokken we naar camping Oase, niet ver van Praag. We konden over de snelweg, zo’n 190 km. Tussen 12.00 en 13.00 uur was de camping gesloten, dus we konden rustig aan doen. Toen we besloten te stoppen voor koffie konden we geen plekje vinden, er stonden heel veel vrachtauto’s. Toch vonden we een plekje en konden er even uit. Een tijdje later voor we de snelweg verlieten wilden we nog stoppen omdat we anders te vroeg bij de camping waren, maar we hebben nog 2 parkeerplaatsen geprobeerd en nergens was plek. We zijn toen doorgereden naar de camping en we waren niet de enigen. We mochten toen toch de camping oprijden. Het was warm en er was een zwembad waar ik heerlijk in heb gezwommen. Geert heeft lekkere asperges gekookt ’s avonds. Daarna hebben we rondgelopen over de camping en kwamen bij een soort kabelbaantje. Er waren al mensen van onze groep aan het proberen daarmee naar beneden te gaan tot grote hilariteit van de anderen. Er kwamen steeds meer mensen die het wilden proberen. Toch leuk vrouwen en mannen van tegen de 80 die daarmee aan het spelen zijn. We hebben veel gelachen. Daarna kwamen Lodewijk en Ria, groepsbegeleidsters, bij ons nog een whisky drinken. Een welbestede dag.

Maandag 10 juni

De bus voor een excursie naar Praag vertrok om 12.30 uur van de camping. Na ongeveer een uur werden we afgezet boven op de burchtheuvel. Dat is een gigantisch complex, met paleizen, kerken, pleinen, etc. Pas vanaf 1918 is Tsjechië een republiek. Daarvoor regeerden de Habsburgers 500 jaar over Tsjechië. De keizer had zijn paleis ook op de burchtheuvel. We kregen 2 gidsen toegewezen die beide Nederlands spraken. De groep kon toen in tweeën worden gedeeld. Dat was heel prettig, we kregen uitleg over de gebouwen en de toegangspoorten van de heuvel. Er zijn 3 toegangspoorten en er staan wachters, stram in de houding bij de poorten. We hebben ook nog de wisseling van de wacht gezien. Ook zijn er 4 grote pleinen. De gebouwen worden grotendeels nog gebruikt. De president heeft er zijn paleis, er zijn regeringsgebouwen.Als er buitenlandse gasten zijn worden ze daar ontvangen en ondergebracht. Je had van bovenaf ook een mooi uitzicht over Praag. We liepen langzaam naar beneden, onderweg kregen we steeds uitleg. Halverwege de heuvel dronken we koffie met heerlijk gebak. We liepen natuurlijk ook over de beroemde Karelsbrug. De hele rondleiding duurde 4 uur. Praag is een prachtige stad met veel monumenten die op de Werelderfgoedlijst van Unesco staan. We waren om een uur of6 terug en om 7 uur hadden we een diner in het restaurant van de camping. Je snapt dat we ’s avonds gevloerd waren.

• 13 Juni 2024 - 09:10

Heine En Fo:

Heine Vos veel gezien hoe is het met de gewicht toename

• 13 Juni 2024 - 19:57

Leny:

Dat zien we thuis wel Heine.