Verblijf in Haligovce en rit naar Brno - Reisverslag uit Brno, Tsjechische Republiek van Geert en Leny Tent - WaarBenJij.nu Verblijf in Haligovce en rit naar Brno - Reisverslag uit Brno, Tsjechische Republiek van Geert en Leny Tent - WaarBenJij.nu

Verblijf in Haligovce en rit naar Brno

Door: Leny

Blijf op de hoogte en volg Geert en Leny

08 Juni 2024 | Tsjechische Republiek, Brno

Maandag 3 juni

De bus stond klaar er we kregen een jonge Nederlands sprekende gids, Laura. Ze heeft een Nederlandse vader en een Slowaakse moeder. Is in Nederland geboren en op haar 4e jaar met het gezin naar Slowakije verhuisd. We konden haar van alles vragen over het leven in Slowakije en er werden veel vragen aan haar gesteld. We vertrokken voor een rondrit door het Tatragebergte. Onze 1e stop was in Ketzmarok. Het is een oud stadje dat in 1269 al stadsrechten kreeg. We bezochten de Heilige Kruiskerk uit de 15e eeuw, met een losstaande klokkentoren. We kregen koffie met heerlijk gebak, het leek op kirschtorte. Ook bewonderden we een protestantse kerk uit 1717. In die tijd mocht een protestantse kerk niet binnen de stadsmuren worden gebouwd. Ook moest het zo goedkoop mogelijk omdat het door de kerkmensen zelf bekostigd moest worden. Daarom werd de kerk volledig gebouwd van hout. Er kwamen ook geen spijkers aan te pas. Van binnen was hij prachtig. Daarna vervolgden we onze tocht en reden door naar Levoca. Het wordt wat eentonig maar opnieuw zagen we een mooie basiliek. We kregen uitgebreid uitleg, maar mochten absoluut niet fotograferen. Toen was het tijd voor een uitgebreide lunch. Na de lunch liepen we nog door de stad langs prachtige patriciërshuizen in velerlei kleuren. Toen weer in de bus naar de Spissky Hrad burcht. De burcht werd in 1113 gebouwd op de top van een heuvel. In 1780 is er een grote brand geweest en werd de burcht verlaten. Er bleef een ruïne over. De ruïne wordt nu gerestaureerd. Het was een hele klim naar boven, maar wel de moeite waard. Later stopten we nog bij een kleine geiser “Grijze baard” genoemd. Via het nationaal park “Het Slowaaks Paradijs” waar nog beren en wolven leven, reden we weer terug naar de camping. Om 6 uur waren we weer thuis. Moe maar voldaan.

Dinsdag 4 juni

We werden wakker met regen en dat ging de hele morgen door. Om 2 uur zouden we met de bus naar de plek gebracht worden waar we op een vlot konden stappen. We kregen een appje van onze groepsleider dat hij in overleg was over een alternatief. Dat werd uiteindelijk een bezoek aan een klooster niet zo ver van de camping. Er wonen nu geen monniken meer. Er waren nog wel mooie tuinen met allerlei kruiden. Ook kon je de vertrekken waar de monniken verbleven bekijken en hun kerkje. Daarna liepen we naar een café voor een drankje. Om 17.00 uur werden we in het restaurant op de camping verwacht voor een diner, begeleid met muziek. Er werd gespeeld door een vader met 2 zoons. De vader speelde accordeon, de ene zoon cello en de andere viool. Het werd een dolle avond. We kregen eerst al een drankje aangeboden met een alcoholpercentage van 35 procent. Voor het diner en tussen elke gang werd er gespeeld met veel overgave. Ook moesten twee heren, waaronder Geert, het opnemen tegen twee dames. Ze moesten met een trekzaag een paal doorzagen onder begeleiding van muziek. De dames wonnen en kregen een extra drankje. Later die avond moesten ook weer 2 heren en 2 dames een geit melken gedurende het spel van de heren. Wie de meeste melk er uit kreeg had gewonnen. Ze werden natuurlijk luidkeels aangemoedigd. Om 10 uur werd het tijd om naar de eigen caravan te gaan.

Woensdag 5 juni en donderdag 6 juni

We vertrokken om 9.30 uur naar Roznov in Tjechië. Een rit van ongeveer 255 km. We kozen voor een route die ook langs de Hoge Tatra liep. We kwamen door een wintersportplaats, waar ook liften omhoog gaan. We zijn daar gestopt om een kop koffie te drinken. We gingen naar een mooi hotel en vroegen of we koffie konden krijgen. Het restaurant was nog gesloten maar we kregen wel een heerlijke cappuccino. Om ongeveer 14.30 uur kwamen we op de camping waar we maar 1 nacht bleven. Het was een mooie zonnige dag. De volgende morgen vertrokken we naar een camping bij Brno. We besloten om alleen over tweebaanswegen te rijden omdat het maar 170 km was. Dat viel echter nog niet mee. Soms was de weg prima, maar vaak erg bochtig en veel hoog, laag. Ook kwam je door veel plaatsen en je kon daardoor niet opschieten. We zagen kans om te stoppen bij een grote supermarkt langs de weg. Dat lukt niet altijd met een caravan achter je auto. We hebben daar boodschappen gedaan en een broodje gegeten in de caravan. Eén van onze medereizigers zagen we langs de weg staan en ze bleken een kapotte koppeling te hebben. Onze technische begeleider heeft ze opgehaald en naar de camping gesleept. Vanavond komt er iemand kijken of de koppeling gerepareerd kan worden. We waren nog maar net op de camping toen het begon te regenen en te onweren. Om 4 uur zou er jeu de boules gespeeld worden en we troffen het want het was weer droog. Dat kon dus doorgaan. De zon kwam er zelfs weer bij. Daarna hadden we weer een happy hour, ook toen was het droog tot 18.30 uur. Toen moesten we opbreken omdat het weer begon te regenen en later ook te onweren. Door de hevige regenval ontstonden er grote plassen op het terrein. Een paar mensen gingen met blote voeten dansen in de plas en Trix gleed uit en viel languit. Ze zei dat ze toen maar is gaan zwemmen. Grote pret. Nu is het buiten weer droog. Morgen zal het een mooie dag worden, dat hopen we in ieder geval want we gaan naar Brno.

• 09 Juni 2024 - 08:22

Heine En Fo Vos:

Het lijkt/ is constant feest bij jullie! Fijn dat jullie het met elkaar zo goed hebben!!

• 09 Juni 2024 - 09:47

Leny:

De groep kan inderdaad goed een feestje bouwen.