Zoutmijn en reis naar Haligovce in Slowakije - Reisverslag uit Haligovce, Slowaakse Republiek van Geert en Leny Tent - WaarBenJij.nu Zoutmijn en reis naar Haligovce in Slowakije - Reisverslag uit Haligovce, Slowaakse Republiek van Geert en Leny Tent - WaarBenJij.nu

Zoutmijn en reis naar Haligovce in Slowakije

Door: Leny

Blijf op de hoogte en volg Geert en Leny

02 Juni 2024 | Slowaakse Republiek, Haligovce

Donderdag 30 mei

Een vrije dag, dat betekent opstaan wanneer je zin hebt, rustig ontbijten en douchen. We hebben met de achterblijvers koffie gedronken. Het was prachtig weer. We besloten de abdij van Tyniec te bezoeken die op ongeveer 6 km afstand staat hoog boven de Wisla op een steile witte kalkstenen rots. Omdat het sacramentsdag was verwachten we daar eventueel een processie o.i.d. Het was heel druk toen we aankwamen, er was geen processie, maar wel allemaal kloosterlingen in officiële kledij en er werd een kruis met een afbeelding van Christus de kerk in gedragen. Ook liepen er verschillende meisjes rond in witte jurkjes en mooie hoofdbandjes, we denken dat ze net de eerste communie hadden gedaan. Er was dus van alles te zien. Bovendien had je daar een prachtig uitzicht over de omgeving. Al met al weer een geslaagde dag.

Vrijdag 31 mei

We moesten om 8 uur bij de bus zijn voor de excursie naar de zoutmijn van Wielicka. Het was niet ver, ongeveer 30 minuten rijden. Bij de mijn kregen we een gids toegewezen. Het zout is ontstaan doordat de zee hier het land ooit bedekte. Al 5500 jaar geleden werd hier zout gewonnen. Ik zal jullie de technische gegevens besparen, maar het is een hele grote zoutmijn. We moesten eerst 394 treden naar beneden naar een diepte van 64 meter. Tot het eerste niveau. Dat viel niet mee. Onderweg werd al wel het een en ander verteld. Uiteindelijk daalden we af naar 135 meter. Onderweg zagen we mooie beelden die uitgesneden waren in de zoutlagen. Ook kwamen we 2 kleine kapelletjes tegen en 1 grote zaal, waar nog elke zondag een dienst wordt gehouden. De gids vertelde dat paarden ingezet werden om de zoutblokken te vervoeren. De paarden bleven hun leven lang in de mijn. Al met al heel indrukwekkend, we konden gelukkig met de lift terug omhoog. We waren rond 12.30 uur terug op de camping en hadden om 4 uur jeu de boules en om 5 uur een happy hour, met zoveel hapjes en drankjes dat we ’s avonds geen eten meer hoefden te maken.

Zaterdag 1 juni

Een reisdag naar Halicovce in Slowakijke. Het was maar ongeveer 125 km. Onderweg konden we stoppen bij een mooi houten kerkje, heel bijzonder en we konden Zakopane bezoeken. Dat laatste hebben we niet gedaan omdat we hoorden dat het daar erg druk was en je misschien je auto met caravan niet kwijt kon. We kwamen om ongeveer 2 uur aan op de camping en hebben een mooi plekje.

Zondag 2 juni

We hebben een vrije dag. Naast ons staan Ad en Corrie en Ad is jarig. Hij werd al vroeg toegezongen en kreeg een cadeautje. Later hebben we bij hen met nog een aantal mensen koffie gedronken met gebak natuurlijk. Geert heeft een cake gebakken in de air-fryer, die nemen we straks mee naar het happy hour. Om 4 uur hebben we weer jeu de boules en om 5 uur een hh (happy hour). Morgen een bustocht door het Tatragebergte en de dag erna een vlottentocht op de rivier.

• 02 Juni 2024 - 20:55

Heine En Fo:

Het blijft gewoon één groot feest daar bij jullie!! Genieten!