Polanica en Krakau, Polen - Reisverslag uit Krakau, Polen van Geert en Leny Tent - WaarBenJij.nu Polanica en Krakau, Polen - Reisverslag uit Krakau, Polen van Geert en Leny Tent - WaarBenJij.nu

Polanica en Krakau, Polen

Door: Leny

Blijf op de hoogte en volg Geert en Leny

01 Juni 2024 | Polen, Krakau

Zondag 26 mei

We vertrokken met mooi weer. Het eerste stuk reden we over de snelweg tot Görlitz, daarna gingen we over de binnenwegen en die waren niet best. Veel hobbels, heel veel kleine plaatsjes achter elkaar, allerlei bochten, dan mocht je weer 90 km per uur, dan weer 70 km, dan weer 50 km en dan 40 km, en dan begon de hele riedel opnieuw. Opletten dus. We waren blij dat we op de camping waren. We blijven daar maar 2 nachten.

Maandag 27 mei

De volgende morgen gingen we met eigen vervoer naar het papiermuseum in Polanica Zdroj. Daar kregen we een uitgebreide rondleiding. Het is een groot museum en het is interessant om te zien hoe de bereiding van papier in de loop van de tijd is veranderd. Daarna konden wij nog naar een winkel waar Poolse glaskunstwerken werden verkocht. Wij zijn echter boodschappen gaan doen, we hadden nl. om 4 uur ’s middags een jeu de boules wedstrijd en om 5 uur een borrel en daarna een barbecue. Een druk programma dus. Geert organiseert de wedstrijd. Hij heeft gewonnen en heeft dus 13 punten.Ik heb met mijn maat verloren en wij hadden 9 punten. Achter op het terrein stond een overdekte ruimte met tafels en banken en daar stonden salades, hapjes en drankjes klaar. De campingbeheerder en zijn zoon zouden zorgen voor een vuur waarboven wij ons vlees konden roosteren. Er was afgesproken dat we om ongeveer 6 uur konden beginnen. Zij hadden blijkbaar een heel ander begrip van tijd. Pas een eindje na 6 uur begonnen ze hout klein te slaan, een kring van dikke stenen neer te leggen en uiteindelijk een vuur aan te steken. Maar voordat dat vuur gaat gloeien duurde nog wel een poos. Het was wel lekker warm rond het vuur. Zo tegen half acht konden we vlees roosteren. Het werd heel gezellig omdat Ad muziek draaide en daar werd door een aantal dames de Sirtaki op gedanst, er was natuurlijk de onvermijdelijke polonaise en later werd er door meer mensen gedanst en meegezongen met de muziek. Om een uur of 10 werd de boel opgeruimd omdat we de volgende morgen door moesten naar een camping in de buurt van Krakau. Ook weer zo’n 300 km.

Dinsdag 28 mei

Wij hebben tot nu toe geloof ik 1 dag gehad waarop helemaal geen regen is gevallen. Maar vaak valt de regen pas in de avond. Wij hadden de caravan aangekoppeld en wilden de camping afrijden maar dat ging niet omdat daar een grote vrachtauto stond uit te laden. Naast de camping wordt nl. een groot zwemparadijs gebouwd en die hadden dat materiaal nodig. Dat werd dus 20 minuten wachten tot we op weg konden. Het eerste stuk ging over binnenwegen, maar deze keer waren de wegen prima. Daarna een groot stuk over de snelweg en om ongeveer 15.30 uur reden we camping Smok op. We hebben met onze groep een apart veld. Je moet wel 42 treden omhoog lopen om bij het washok te komen. We hadden die dag een heerlijk temperatuur van ongeveer 27 graden. Hier staan we 4 nachten en er zijn op 3 dagen excursies.

Woensdag 29 mei

De bus met onze Nederlands sprekende gids stond om 8.45 uur te wachten bij de camping om ons naar Krakau te brengen. Al onderweg naar de stad vertelde ze over de geschiedenis van Polen. Vroeger hadden de Polen koningen en besloeg Polen een heel groot gebied. Later heeft Polen een tijd niet bestaan omdat ze werden veroverd door andere landen. Polen werd na de eerste wereldoorlog zelfstandig. Na de tweede wereldoorlog was Polen communistisch en pas na 1990 kwam daar verandering in. Maar het is een lang proces. We werden in de stad afgezet kregen allemaal een kastje en een oortje waardoor iedereen de gids kon verstaan. Ze begeleidde ons door de oude stad en wees ons op allerlei mooie gebouwen. Om 11.00 uur konden we koffiedrinken op de binnenplaats van de burcht Barbican, een prachtig, heel groot gebouw hoog gelegen. Daarna liepen we weer terug naar de oude binnenstad via een andere route en om 13.00 uur nam ze afscheid van ons bij het restaurant waar we onze lunch kregen. Daarna hadden we tijd om zelf rond te lopen tot 17.00 uur, waarna de bus ons weer terugbracht naar de camping. Mijn indruk van Krakau is een beetje een rommelige zeer drukke stad. Het heeft wel mooie gebouwen, maar veel gebouwen werden gerestaureerd. Morgen is een excursie naar Auswitz en Birkenau. Wij gaan niet mee, nemen een dag rust. Want de dag daarna is er weer een excursie.

• 31 Mei 2024 - 17:03

Olga En Otto:

Wat maken jullie veel mee. Leuk om te lezen. We zijn weer helemaal bij. Nog een fijn vervolg.

• 02 Juni 2024 - 20:13

Heine En Fo Vos:

Bedankt voor je verslag! Jullie hoeven je niet te vervelen!

Geniet van alle moois!

• 03 Juni 2024 - 10:07

Wil En Em:

Fijn dat de reis tot nu toe goed verloopt. Mooi dat jullie je jeu de boule weer lekker op kunnen halen. Het zal wel moeite kosten Geert weer in te halen. Veel plezier.

• 05 Juni 2024 - 21:31

Jan Willem:

Hele reis zo! Was het proces van papier maken erg verschillend van de productie in moulin Richard de Bas? Ja,ja, Geert organiseert de wedstrijd en wint hem. Dit doet mij sterk aan onze monopoly spelen van vroeger denken. Andries die de bank beheerde en won.... lees voor Andriescelke andere willekeurige bankbeheerder ( Henk, Wil, Geert) Genietblekker verder.