Gallipoli - Reisverslag uit Gallipoli, Italië van Geert en Leny Tent - WaarBenJij.nu Gallipoli - Reisverslag uit Gallipoli, Italië van Geert en Leny Tent - WaarBenJij.nu

Gallipoli

Door: Leny

Blijf op de hoogte en volg Geert en Leny

18 Juni 2023 | Italië, Gallipoli

Gallipoli (12 t/m 15 juni)

We kregen te horen dat op de volgende camping middagsrust is van 12.45 – 16.00 uur. We besloten rustig aan te doen en dan maar na 16.00 uur aan te komen. Uiteindelijk waren we nog de enige van onze groep die achtergebleven. Toen we rustig koffie zaten te drinken kregen we een appje van de reisbegeleider dat we toch eerder op de volgende camping terecht konden en zijn wij ook vertrokken. Het was maar ruim 150 km en we konden grotendeels over een 4-baans weg rijden. Na ruim 2 uur waren we op de volgende camping en we hadden de hele middag nog voor ons. De volgende dag was een vrije dag en we zijn naar Gallipoli gereden. De oude stad en haven liggen op een landtong in zee. We konden bij de haven parkeren en naar boven klimmen. Eerst hebben we gewandeld en koffie gedronken langs de kust met prachtige uitzichten. Daarna terug door nauwe straatjes met de gebruikelijke winkeltjes en kerken, maar wel heel leuk. Om een uur of één waren we weer terug. Aan het eind van de middag speelden we nog jeu de boules en daarna hadden we een happy hour. Ik heb beloofd om te helpen met de voorbereidingen, in mijn geval worsten in plakjes snijden. Het happy hour werden happy hours. We stonden als groep bij elkaar en daarom was het mogelijk voor Jetty (zangeres) om haar muziekinstallatie op te stellen en zij heeft al die tijd gezongen. Het werd al snel heel gezellig, mede door de muziek en de drank. Er werd gedanst en zelfs Italiaanse stellen die langsliepen zongen soms mee. Eén Italiaanse vroeg of ze ook een paar liedjes mocht zingen en dat gebeurde ook. Het voordeel van onze zangeres is dat ze vloeiend Italiaans spreekt, ze is tolk van beroep. De volgende morgen moesten we vroeg op voor een excursie naar Otranto en Lecce. Beide steden hebben een oud centrum. Otranto heeft een prachtige oude kathedraal met een mozaïeken vloer. We hadden een gids die ons de geschiedenis vertelde. De stad is gesticht door de Grieken, later veroverd door veel andere landen en dus ook beïnvloed door verschillende culturen. Ze kon er mooie verhalen over vertellen. Toen konden we zelf ergens gaan lunchen en ’s middags reden we met de bus naar Lecce, waar onze gids alweer klaar stond. Lecce bestaat al 3000 jaar. Onvoorstelbaar. Geert en ik hebben maar de helft van de rondleiding meegelopen. We hebben een ijsje gegeten en zijn teruggegaan naar een terras aan het begin en hebben daar met een aantal anderen gewacht op de rest van de groep. Aan het einde van de middag reden we weer terug naar de camping. We waren behoorlijk moe na zo’n lange dag.

De volgende morgen vertrokken we naar Camping Villaggio Paestrum, niet ver van Paestrum gelegen. Het is ruim 360 km rijden, weliswaar stukken over 4-baans wegen, maar het is afwachten hoe het wegdek is.

• 19 Juni 2023 - 10:19

Liliane:

Klinkt heel gezellig allemaal. Lekker een eigen zangeres in de groep. En weer fraaie plekken gezien zo te lezen.

• 22 Juni 2023 - 21:37

Jan Willem:

Ja, ja, moe van de lange dag, of van de happy hours de dag ervoor[e-1f604][e-1f604][e-1f604] Klinkt gezellig allemaal Leen!