Terrugreis - Reisverslag uit Dormelletto, Italië van Geert en Leny Tent - WaarBenJij.nu Terrugreis - Reisverslag uit Dormelletto, Italië van Geert en Leny Tent - WaarBenJij.nu

Terrugreis

Door: Leny

Blijf op de hoogte en volg Geert en Leny

27 Juni 2023 | Italië, Dormelletto

Terugreis (22 juni t/m 27 juni)

We reden de eerste dag van onze reis terug ruim 300 km en kwamen terecht op een camping in de buurt van Orbetello. De camping ligt op een dam van het vasteland naar een eilandje voor de kust. Dat eiland heeft nog een verbinding met het vaste land en daarop ligt de plaats Orbetello. We konden weer in zee zwemmen. De volgende morgen zijn we naar Orbetello gereden en hebben op ons gemak het stadje bekeken, koffie gedronken en zelfs gewinkeld. Daarna besloten we het eilandje rond te rijden. Zo te zien was er een kustweg helemaal rondom het eiland. Een schitterende weg. Halverwege konden we niet verder, er was alleen maar een grindweg. Het eiland is waarschijnlijk door een uitbarsting van een vulkaan ontstaan. Het is een enorme rots in zee. Erg de moeite waard. De camping vonden we niets maar we hebben geen spijt dat we er twee nachten hebben gestaan.

Op zaterdag besloten we verder te gaan en zijn gestopt in Marina di Massa, even ten zuiden van La Spezia. We hebben daar 3 nachten gestaan. De eerste dag besloten we een route door de bergen te rijden langs marmergroeven. De weg slingerde steil omhoog met prachtige uitzichten. Toen we langs een dorpje kwamen waar we de auto konden parkeren zijn we gestopt om een kop koffie te gaan drinken. Alles was nog heel rustig en Geert zag een trap naar het terras van een hotel. We zijn gaan kijken of we daar koffie konden drinken. Daar ontmoeten we een vrouw die het hotel beheerde. Ze bleek een Nederlandse te zijn die al zo’n 30 jaar met haar Italiaanse man in dat dorp woonde. Haar man had een pizzeria. Het hotel was de dag daarvoor net heropend en de dag daarop zouden de eerste gasten komen. Ze zou zien of ze koffie met iets lekkers voor ons kon regelen. Dat is gelukt en ze bleef gezellig bij ons kletsen. Ze vond het heel leuk dat we uit Nederland kwamen. De vorige eigenaar was een jaar eerder plotseling overleden en het hotel was gekocht door een Nederlands bedrijf. Zij hebben haar gevraagd of ze bedrijfsleider wilde worden. Er moest van alles opgeknapt worden, maar ze vertelde dat de hele Italiaanse familie meehielp. Een bijzondere ontmoeting voor ons en voor haar. Daarna hebben we onze rondrit voortgezet en hebben verschillende marmergroeven gezien. De volgende middag hebben we een strandstoel gehuurd met parasol en zo afscheid genomen van de zee. Heerlijk gezwommen. Aan het strand was het uit te houden door een windje. Op de camping is het alleen in de schaduw te harden. De laatste tijd is het zo rond de 30 graden C. en ’s nachts koelt het nauwelijks af.

Dinsdag zijn we doorgereden naar de Lago Maggiore. We staan op een camping vlakbij Dormeletto, aan de zuidkant van het meer. We hebben een plekje aan het meer.

• 27 Juni 2023 - 19:05

Jan Willem:

Klinkt goed. Eindelijk zomer, maar dannook meteen warm. Mooie ontmoeting!

• 27 Juni 2023 - 22:52

Pim Laarmans:

[e-1f44d]

• 30 Juni 2023 - 15:38

Liliane:

Heerlijk zo weer saampjes en mooie ontmoetingen en lekker warm weer

Afkoelen in zee en schaduw kan gelukkig allemaal