Baia Domizia - Reisverslag uit Baia Domizia, Italië van Geert en Leny Tent - WaarBenJij.nu Baia Domizia - Reisverslag uit Baia Domizia, Italië van Geert en Leny Tent - WaarBenJij.nu

Baia Domizia

Door: Leny

Blijf op de hoogte en volg Geert en Leny

23 Juni 2023 | Italië, Baia Domizia

Van camping bij Paestum naar Baia Dimizia (17 – 22 juni)

De rit wasmaar 165 km, we kwamen vroeg in de middag op de camping. Het is een grote camping aan zee, wij kregen plaatsen toegewezen helemaal achteraan. We hadden echter een royale plaats met voldoende schaduw. Dat was inmiddels wel nodig want we kregen steeds warmer weer. We zijn nog in zee wezen zwemmen en hebben een wandeling gemaakt over de camping. De volgende dag was een vrije dag. We hadden ’s middags om 5 uur een gezamenlijke barbecue. De vorige middag hadden we al wat vlees ingeslagen in de kampwinkel. Geert heeft een zalmsalade gemaakt. Iedereen nam zijn spullen mee en als je over had konden de anderen ervan proeven. Er was genoeg. Omdat het vaderdag was hadden Bart en Hedy, onze groepsleiding voor iedere vader een fles wijn. Verder was er nog overvloedig drank, dit was de laatste gezamenlijke bijeenkomst dus het mocht op. De volgende morgen om 7.45 uur stond de bus klaar voor een excursie naar Napels en naar Ercolano. Ercolano is beroemd wegens de opgraving van het antieke Herculaneum, dat bij de uitbarsting van de Vesuvius in 79 na C. door lava werd bedekt. In Napels hadden we een Nederlands sprekende gids wat heel fijn was. Ze liet ons eerst een kloostertuin zien van het Clarissenklooster. Het was prachtig. Binnen kon je nog een kleine opgraving zien en er was een museum. Daarna werden we door het oude gedeelte van Napels geleid. Ze vertelde hoe de mensen daar leefden in appartementen van vaak niet meer als 30 vierkante meter. Hun leven speelde zich grotendeels af op straat. We kregen tussendoor kans om koffie te drinken en later om te lunchen. Na de lunch vertrokken we met de bus naar Ercolano. De gids bleef bij ons en er kwam nog een gids bij. De groep werd gesplitst, omdat deze anders te groot was. Het was heel indrukwekkend. Op het oude Herculaneum was een nieuwe stad gebouwd Ercolano. Een gedeelte daarvan is afgebroken en ze zijn begonnen de oude stad bloot te leggen. Er wordt steeds meer opgegraven. Er was een museum met voorwerpen, maar we werden ook door de oude stad geleid, er waren nog gedeelten van woonhuizen, winkels, sportcentrum, etc. Ik vond het één van de beste excursies die we gehad hebben. Aan het eind van de middag kwamen we weer op de camping. Op de volgende en laatste dag met de groep was er om drie uur de halve finale van de jeu de boules wedstrijd en daarna de finale. Geert was scheidsrechter en ik had drie medailles gemaakt van karton. Een grote groep kwam kijken en het was een gezellige happening. Er werd veel gelachen en sommigen hadden een favoriet die ze luidkeels aanmoedigden. Om 7 uur begon de afscheidsmaaltijd in een restaurant een eindje buiten de camping. Omdat een aantal mensen niet goed konden lopen, heb ik gereden en hen meegenomen. Kwam mij ook wel goed uit, ik drink toch niet en lopen aan het einde van de dag gaat ook niet altijd even makkelijk. Tijdens de maaltijd is er gewoonlijk een toespraak en een cadeautje voor de groepsleiding. De toespraak werd gedaan door Hans en het aanbieden van het cadeau heb ik gedaan. Ook werd iets aangeboden aan Jetty onze zangeres. Dat werd gedaan door Nel. Het eten was lekker en bij de koffie had Bart gezorgd voor een hele grote taart met opschrift waar we allemaal een stuk van kregen. Terug op de camping zaten Geert en ik nog even na te genieten van het eten met een drankje toen Bart en Hedy langsliepen. Ze hebben bij ons ook nog een drankje genomen en zo hebben we de reis afgesloten. De volgende morgen vertrok bijna iedereen op weg naar huis. Wij zijn nog een dag langer gebleven met nog één ander stel. Het was fijn om even tot rust te komen en te bedenken wat we verder willen. We hebben nog 2 à 3 weken om thuis te komen. We kunnen het dus op ons gemak doen. Op naar het volgende avontuur.

• 24 Juni 2023 - 19:38

Jan Willem:

Top. Geniet van de resterende tijd!

• 25 Juni 2023 - 23:01

Wil En Em:

Wat een prachtige afwisselende reis hebben jullie gemaakt. Fijn dat het ook zo’n leuke groep was Ik vond de foto’s heel mooi.

goede reis naar huis en tot ziens

• 30 Juni 2023 - 15:34

Liliane:

Volgens mij hadden jullie hele gezellige groep met als extra een zangeres in de groep.

Mooie afsluiting op prachtige camping aan de zee. Napels lijkt prachtig, ben ik nog nooit geweest dus die kan ik ook op mijn lijstje zetten.

Rustig aan terug naar reis, dat doen jullie goed. Veel plezier nog